نظر خواننده محترم :

اینکه فرموده اید ممنوعیت برده داری در اسلام نیاز به دلیل ندارد حرف مفت و چرندیست بهتر بود به جای کلی گویی یک دلیل می آوردید اما چون تو پر رو و فریبکار هستی عرض می کنم :"1-به قران رجوع کنید ایات 31 زخرف،71-75-76 نحل،و

 توجه شما را به متن و ترجمه آیاتی که خودتان ذکر کرده اید جلب مینمایم: 

متن عربی آیه 32 یا به قول دوستمان آیه 31زخرف : أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ
 
خداوند میفرماید : بعضی از انسانها را به بعضی دیگر برتری دادیم تا یکدیگر را به خدمت بگیرند . این یعنی به رسمیت شناختن توانایی های مختلف و متفاوت انسانها باهم .  یعنی معلم و دکتر و نجار و نانوا و کشاورز و آهنگر و تاجر و . . .  هر کدام به دیگری برتری مهارتی داشته باشند و همه در خدمت مردمان باشد.
همه انسانها از درجاتی به هم برتری دارند یکی در نقاشی  - یکی در خطاطی - یکی در ریاضی و . . .  خداوند میفرماید این برتری نسبی در استعداد ها را برای این قرار دادیم که همه انسانها به هم وابسته باشند و همدیگر را بخاطر برخوردار شدن از برتری یکدیگر به خدمت بگیرند و از تواناییهای هم استفاده ببرند . روشن است که البته در این بین افرادی هم هستند که از این برتری های نسبی سود جویی و ظلم میکنند و صد البته سودجویی این افراد مورد تایید و تجویز اسلام و قرآن نیست. قرآن تفاوت استعدادها را به رسمیت میشناسد و سود جویی ها برخی از ابنای بشر را تقبیح میکند.
 
آیا این به معنی تجویز برده داری است؟
 
متن عربی آیه 71 سوره نحل :
و الله فضل بعضکم على بعض فى الرزق فما الذین فضلوا برادى رزقهم على ما ملکت أ یمنهم فهم فیه سواء أ فبنعمة الله یجحدون (71)
خداوند میفرماید :  خدا بعض از شما را بر بعضى دیگر به روزى برترى داد پس چرا کسانى که برترى یافته اند روزى خویش را به خدمتگذاران خویش ندهند که همه در روزى داشتن یکسانند، پس چرا نعمت خدا را انکار مى کنند. (71)
 
"ما ملکت ایمانهم " به معنی خدمتگذار و کارکن است نه برده . و خدا در همه جا به حسن برخورد با خدمتگذاران سفارش کرده است.

برتری دادن یکی به دیگری از نظر روزی دلیل تجویز برده داری نیست . مجاز نمیکند که دارا به کم دار  ظلم کند و حق ناچیز اورا هم بگیرد و او را برای خودش برده کند و از تمام مواهب بی بهره نماید.
بلکه برعکس : میفرماید داراها به ندارها کمک کنند و بدانند که روزی همه (دارا و ندار ) از خداوند است.
 
متن عربی آیه 75 سوره نحل :
ضرب الله مثلا عبدا مملوکا لا یقدر على شى ء و من رزقنه منا رزقا حسنا فهو ینفق منه سرا و جهرا هل یستون الحمد لله بل أ کثرهم لا یعلمون (75)

خدا مثالى مى زند، بنده مملوکى که به هیچ چیز توانایى ندارد با آنکه از جانب خویش به او روزى نیکو داده ایم که از آن نهان و عیان انفاق مى کند چگونه مانند باشد. ستایش خاص خداست اما بیشترشان نمى دانند. (75)

مثال آوردن "بنده مملوک" یا همان برده دلیل بر تایید آن نیست بلکه برای اشاره به واقعیتی است که ملموس شنونده باشد برای منظور

 

متن عربی آیه 76 سوره نحل :

 

 ضرب الله مثلا رجلین أ حدهما أ بکم لا یقدر على شى ء و هو کل على مولئه أ ینما یوجهه لا یأ ت بخیر هل یستوى هو و من یأ مر بالعدل و هو على صراط مستقیم (76)

خدا مثالى مى زند، دو مرد یکیشان لال است که به هیچ چیز توانایى ندارد و سربار مولاى خویش است که هر جا فرستدش سودى نیارد. او با کسى که به عدالت فرمان دهد و به راه راست رود چگونه برابر تواند بود. (76)

این نیز تمثیلی برای مقایسه توان مندیهای دو انسان است که برای انسان ملموس باشد . و چیری را تجویز نمیکند. این بروشنی از آیات دریافت میشود.

وقتی خداوند آدم لال را مثال میزند نمیفرماید که عده ای میتوانند دیگران را زبان بریده و لال کنند و یا وقتی از یک برده مثال میزند مجوز برده داری را صادر نمیکند.

 

اگر از این موارد برای جایز بودن برده داری در اسلام حکم شود یقینا حکم خلاف عقلی خواهد بود.

در هیچ جای قرآن برای "عبدا مملوکا(که معنی برده میدهد)" عبارت یا قانونی که نشان دهنده تایید برده داری باشد مشاهده نمیشود. اما برای (ماملکت ایمانهم به معنی خدمتگذار خانواده )  عباراتی که نشان دهنده جایز بودن آنست وجود دارد و همواره در باره رفتار نیکو و رعایت عدالت در باره خدمتگذاران توصیه های فراوانی شده است.

و هیچ عقلی گرفتن خدمتکار یا خدمتگذار را مذمت نمیکند. و الان هم در جامعه اکثریت مردم خدمتگذار هستند مثل : کارمندان - کارگران - سرایدارها - پرستارهای خانگی - معلمین سرخانه - نگهبانان مجتمعها و سرایدارهای منازل خصوصی و . . .

آنچه که اسلام به آن اجازه میدهد استخدام کارکن و پرداخت عادلانه حق الزحمه آن و گرامی داشتن آن است . در حالیکه برده داری زمین تا آسمان با آن فرق میکند . و هر عاقلی میداند که برده همانگونه که در آمریکا و اروپا سالیان دراز (مخصوصا بعد از رنسانس ) رواج داشت انسان را تاحد یک کالای بی ارزش تنزل میداد و برای برده هیچگونه حقی قائل نمیشدند و بردگان را کمتر از سگ خانگی بها میدادند.

علاوه برآن اگر اسلام برده داری را توصیه میکرد:

1- اینهمه سیاه پوست که از برده داری متنفرند اسلام را با آغوش باز نمی پذیرفتند.

2- اکنون دینداران جزو بزرگترین برده داران دنیا بودند

3- ایران که زور همه دنیای استکباری به آن نمیرسد و علنا با غرب به مقابله بر خواسته است باید برده داری را به عنوان یک قانون تصویب میکرد هما نطور که قانون قصاص را تصویب کرده است .

4- خود پیامبر و امامان شیعه باید بیشترین برده ها را داشتند و به عنوان تاجرین برده زبانزد خاص و عام بودند . در صورتی ایشان برای کمک در انجام کارهای خانه یک نفر خدمتگذار استخدام میکردند و با نیکوترین رفتار با آنها معامله میکردند به صورتی که خدمتگذاران ایشان عاشق و شیفته شخصیت آن بزرگواران بودند.

اما دشمنان اسلام که خود بزرگترین برده داران تاریخ بوده اند  همواره خواسته اند با کمال پررویی این عمل زشت خود را به اسلام حواله کنند و خود را تطهیر نمایند و به همین خاطر در لابلای کتابهای دینی سرک میکشند تا عبارات متشابهی را برای تایید نظر خود بیابند و در شیپور کنند . اما به لطف خدا همواره شیپور را از سر گشادش میدمند و جز صدای نامفهومی از آن به گوش نمیرسد.

شما خواننده محترمی هم که نظر داده اید اگر به دنبال کشف حقیقت هستید کمتر از این کلمات نارسای من هم برای رسیدن شما به حقیقت اسلام کافیست اما اگر صرفا برای تبلیغ علیه اسلام کمر بسته اید در این صورت هیچ فریادی قادر نخواهد بود شما را از خواب بیدار کند .

اما با این حال توصیه میکنم آیا محکم قرآن را هم در باره کرامت انسان ملاحظه نمایید و عنایت کنید که اگر در آیاتی که شما گفتید  بهانه هایی ولو غیر موجه و ناچیز و اندک هم برای سوء استفاده علیه انسانیت برای قلبهای مریض پیدا شود اما در این آیات شکی برای ارزشمندی عدالت و کرامت انسانی در نظر اسلام در ذهن هر شنونده ای باقی نمیگذارد.

ان اللَّه سخرلکم ما فی السموات و ما فی الارض

و سخرلکم الشمس و القمر دائبین و سخرلکُم اللیل والنهار

فتبارک الله احسن الخالقین

ان اکرمکم عندالله اتقیکم

فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ

و . . .   صدها عبارت کریمانه دیگر که همه انسانها را به رفتار نیکو و برادرانه میخواند .

تقدیم به عقلانیت خوانندگان محترم

والسلام


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اسلام


تاريخ : ۱۳٩٠/٧/۱٢ | ۸:٤۳ ‎ب.ظ | نویسنده : جوادزاده | نظرات ()
.: a good site پارس قرآن :.