جوادزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ جوادزاده
آرشیو وبلاگ
      راستگویی - دانایی - نظم (یادداشتهای روزانه)
آیا خدا از ما راضی است؟ نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/٢٥

 

این سوال بسیار مهمی است و البته جواب شیرین و تکان دهنده ای دارد. قبل از اینکه جوابش گفته شود انسان تصور میکند که جواب این سوال بسیار پیچیده بوده  و گاهی هم فکر میکند که اصلا جوابی برای این سوال وجود ندارد. زیرا برای اطلاع از رضایت خدا از ما و اعمال ما باید همه کارهای خوب و بد زندگی مان را از ریز و درشت لیست کنیم و براساس معیارهای دینی به آنها امتیاز بدهیم و بعد امتیازها را جمع بندی کنیم و درنهایت حدس بزنیم که تاچه حد خدا از ما راضی است. که البته این کار ، نشدنی و محال است. زیرا ما همه کارهایمان را نمیتوانیم بیاد بیاوریم و اگر هم بیاد بیاوریم قادر نیستیم که امتیاز درست به آنها بدهیم زیرا تشخیص ما از ثواب یا ناثواب بودن اعمالمان معلوم نیست که چقدر درست یا نادرست باشد. 

پس در واقع جواب به سوال فوق غیر ممکن به نظر میرسد ولی وقتی جواب داده شود خواهیم دید که جوابش بسیار ساده اما عمیق و پر معنی است. من این منطق بسیار زیبا و دقیق را که عین حقیقت هم هست از مرحوم آقای مجتهدی شنیدم. دلیل اینکه عین حقیقت است این است که با آیات قرآنی مطابقت میکند و برداشت بسیار ظریفی از قرآن است که میفرماید :

رَضِیَ اللَّهُ عَنهُم وَ رَضوا عَنهُ ذٰلِکَ الفَوزُ العَظیمُ

المائده ﴿۱۱۹﴾

هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند؛ این، رستگاری بزرگ است

الغرض از ایشان شنیدم که میگفت : اگر میخواهید بدانید که آیا خدا از شما راضی هست یا نه ، نگاه کنید ببینید که آیا شما از خدا راضی هستید یا خیر؟ 

اگر شما از خدا راضی هستید بدانید که خدا هم از شما راضی است ولی اگر از خدا راضی نیستید بدانید که خدا هم به طریق اولی از شما ناراضی است

بعد اضافه کردند که : ما معمولا همیشه از خدا ناراضی هستیم و با عبارات و بهانه های مختلف از خدا گلایه میکنیم که مثلا خدایا چرا به فلانی فلان چیز را دادی به من ندادی؟ چرا به باجناقم حیاط دوهزار متری دادی به من ندادی؟ چرا به فلانی چنان ماشینی دادی ولی به من ندادی؟ اگر اینطوری هستی باید بدانی که نه تو از خدا راضی هستی و نه خدا از تو راضی است.

جالب بود نه ؟ من که از این سوال و جواب کیف کردم . خدارحمتش کند چه بیان شیرینی داشت.

مرحوم آیت الله مجتهدی  - جوادزاده

  نظرات ()
گرگ خاکستری یا بوزقورد نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/٢٢

 .بوزقورد - گرگ خاکستری

اخیرا شاهد هستیم که عده ای با اهداف نامعلوم و البته ناشیانه سعی میکنند گرگ را بعنوان نماد آذربایجان جعل کنند. این کار از نظر مردم آذربایجان اقدامی بی معنی و در عین حال خنده دار است. وقتی ما این حرفهای نامانوس را میشنویم تعجب میکنیم و به نظرمان عجیب می آید زیرا ما که خودمان آذربایجانی هستیم و عمری از ما گذشته است در سرتاسر عمرمان چیزی در مورد سمبل بودن گرگ نشنیده ایم ولی در عوض در مورد منفور بودن گرگ حرفهای بسیاری شنیده ایم.

زمانیکه هنوز تلویزیون نبود و حتی برق هم در خانه های ما پا نگذاشته بود ، شب نشینی های ما پر  بود از داستانهای اصیل آذربایجان که از زبان پیرمردها میشنیدیم و بدین طریق با آداب و رسوم اجدادی مان آشنا میشدیم. آنها با دم گرم  و لحن گیرای خود چنان با مهارت و هیجان ، قصه گویی میکردند که ما را به زمانهای دور گذشته میبردند و در عمق تاریخ سیر می دادند. 

ولی ما در طی این سالهای دراز و شبهای طولانی و قصه های طویل و شیرینی که گاه مثل سریالهای امروزی شبهای متوالی ادامه می یافت چیزی در باره ی گرگ نشنیدیم مگر اینکه به نامردی و درندگی و وحشی گری ختم شود. یاد دارم که در همه ی این داستانها از گرگ به همراه نفرت و انزجار و ترس و وحشت یاد میشد و هرگز سراغ ندارم که چیزی در مورد گرگ شنیده باشم که بوی احترام بدهد چه برسد به اینکه بخواهند که از گرگ بعنوان نماد و ارزش یاد کنند. 

دشمنی گرگ با ما  و ما با گرگ پیام همیشه گی قصه های قدیمی مابوده است. نمونه ی آن هم داستان شنگول و منگول است و البته نمونه هایی از این دست بسیار شنیدیم. 

 

.بوزقورد - گرگ خاکستری

علاوه بر قصه ها ، ضرب المثلهای ما هم پیامی مشابه قصه ها دارند و از گرگها هرگز بخوبی یاد نکرده اند. 

قورد بالاسی ، قورد اولار

قورددان قورتولدوغ، غولا توش گلدیک

قورد دومانلئغی سئوه ر

قوردون سلامی طمع سیز اولماز

قورد آرتسا،پاخئل دا آرتار

قورد کیمی اوز اوزه یاتیللار

عاقبت گرگ زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود

حالا من مانده ام که با این همه نفرتی که از گرگ در فرهنگ عامه ی ما وجود دارد این جاعلان ناشی چگونه امید دارند که وصله ی به این بزرگی و ناجوری را به فرهنگ ما بزنند؟ که صد البته چنین نخواهد شد و این وصله ی ناجور و توهین آمیز به مردم ما نخواهد چسبید.

  نظرات ()
بوزقورد یا گرگ خاکستری نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۱٦

این مطلب اختصاص دارد به پاسخ یکی از کامنتها در مورد بوزقورد یا همان گرگ خاکستری که مطلبی در مورد آن در همین وبلاگ منتشر شده بود و یکی از خوانندگان گرامی انتقادی به آن کرده اند. ابتدا عین انتقاد ایشان  و سپس پاسخ آن را می آوریم.

جناب آقای جوادزاده

با سلام و احترم

بسیار سپاسگذارم از اطلاعاتی که در مورد گرگ خاکستری دادی ولی ای کاش متنتان کمی عاری از خصومت به ترک بوده و یا اینکه اگر اطلاعاتتان در این حد بود قبلا کمی هم تحقیق میکردید

اری در روایات آمده که کودکی بازمانده از نژاد ترک توسط گرگی از مرگ نجات یافته و حتی شیر اورا نیز خورده است ولی اینکه با او آمیزش داشته باشد را ترکها نگفته اند که برایشان ننگ باشد بلکه توهینی از طرف دشمنان یا عوام بوده است گرگ خاکستری که نماد ترک است به اصطلاح ترکی ارکک ( مرد-نر) بودهخ و از آمیزش او با یک مرد دیگر از لحاظ پزشکی کودکی بدنیا نمیآید که ترکها این را اظهار کنند و خود را حقیر نمایند .

گرگ خاکستری یا بز قورد اگر خصایصش را حتی در نشنال جغرافیا بخوانید :

1-     بز قورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی کند و معمولا تنها زندگی می کند 
2- بز قورد فقط با یکی از همنوعان خود ازدواج کرده و جفت گیری می کند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشکیل می دهد 
3- بز قورد ، هرگز در جای محصور زندگی نکرده و اسارت را تحمل نمی کند وهرشئ ای یا جانداری که مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می کند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود کشی می کند و یا با گرسنه ماندن می میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود رانجا ت می دهد، که این خصیصه، ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می کند.
4- بز قورد در برابر تجاوز به لا نه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می کند 
5- در واقع بز قورد حیوانی است با جثه کوچکتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و درنده و اسارت ناپذیر ، که با گرگهای معمولی خیلی فرق دارد . 

6- بز قورد تنها حیوانیست که خیانت نمیکند و نمیتوان رامش کرد.

چرا ما عادت داریم با گوشمان و شنیده هایمان زندگی کنیم در حالیکه بالاتر از گوشهایمان چشمانمان و بالاتر از هردو مغز و عقلمان میباشد و چرا همیشه همدیگر را سرکوب میکنیم .

در آخر خواهش دارم همیشه در کنار هم باشیم نه در برابر هم مانند نسل 8 سال دفاع مقدس که ترک و کرد و لر و بلوچ و فارس و . . .  چه نواده گان گرگ و دیگر , در کنار هم از ناموس ایران دفاع کردند ما هم حامی هم باشیم و به نژاد هم احترام بگذاریم.

لطفا در صورت امکان در متنتان نیز تجدید نظر فرمایید .

بوزقورد

پاسخ به خواننده گرامی : 
سلام بر شما دوست عزیز
ابتدا از اظهار نظرتان تشکر میکنم زیرا تذکر شما این نکته را به من یادآوری میکند که شاید در نوشته ام لحن تندی را بکار برده ام و از ادبیات نامناسبی استفاده کرده ام که موجب رنجش برخی از خوانندگان را فراهم میکند. از این بابت پوزش خواسته و البته تاحدودی خود را توجیه میکنم زیرا شدت توهین به حدی است که ناخواسته و بصورت طبیعی بر کیفیت پاسخ و ادای کلمات و لحن سخن تاثیر میگذارد. درهرحال در این ارتباط چند سطری بطور اختصار مصدع اوقات شریف شما میشوم :
1- چرا من باید با ترک (یعنی خودم) خصومت داشته باشم؟ این سخن شما نشان میدهد که قضاوت  عجولانه ای در باره حقیر کرده اید. که البته گلایه ای ندارم و نظرتان محترم است.
2- اینکه فرموده اید "گرگ خاکستری اجتماعی زندگی نمیکند و تنها زندگی میکند" این برای ما چه ارزشی دارد؟  آیا ماهم قصد داریم اورا الگو قرار داده و مثل او از اجتماعی زندگی کردن دست برداریم و تارک دنیا شویم؟ یقینا خود شما هم اگر کمی دقت فرمایید ، این سخن را نامرتبط میدانید.
3- خصلتهایی مثل خیانت نکردن یا خیانت کردن یا شجاعت یا غیرت یا حیا یا وفا برای حیوان بی معنی است و اینها را نمیتوان برای حیوانات بعنوان یک فضیلت محسوب کرد زیرا حیوانات بر اساس غریزه عمل میکنند نه بر اساس اراده و انتخاب و شعور  زیرا حیوانات فاقد شعور هستند. و رفتارشان بر اساس غریزه صورت میگیرد نه فهم و دانش و اختیار. مثلا ما هرگز از یک سگ انتظار نداریم مثل زرافه یا شیر یا روباه رفتار نماید. بلکه یک سگ سگی مثل همه همنوعان خود بوده و با همان خصوصیاتی زندگی میکند که خلق شده است. 
4- برخی از حیوانات دارای خصائصی هستند که خداوند در نهاد آنها نهاده و بسیار خوب و با ارزش هستند وخیلی خوب است که مورد توجه انسانهای فرومایه قرار گیرد تا لااقل به آنها توجه نمایند و از خود خجالت بکشند و آن خصائل را در خود پرورش دهند واز حیوان کمتر نباشند. علاوه بر آن پرداختن به خصائل خوب یا بد حیونات یا موجودات دیگر از لحاظ علمی دارای ارزش است و کسی منکر این نیست.
5- توجه شما را به یک نکته ظریف جلب مینمایم که اغلب مورد سوء برداشت میشود و آن این است که درس گرفتن از حیوانات خوب است اما نباید این تصور اشتباه در ما قوت بگیرد که حیوان را الگوی انسانیت بدانیم بلکه باید دقت کنیم که ما خصلتهای خوب حیوانات را فقط برای متنبه شدن افراد خطا کار یاد آوری میکنیم و برای انسانهای بافضیلت چنین جسارتی نمیکنیم.  مثلا اگر کسی بی وفایی قابل ملاحظه ای کرد و به نصایح ناصحان وقعی نگذاشت در اینصورت در نهایت سرزنش به او مثال سگ را میزنیم و از او میخواهیم که اگر قدر ارزشهای انسانی و پند ناصحان را نمیتواند بفهمد لااقل از سگ عبرت بگیرد و کمتر از سگ نباشد. ولی در مورد انسانهای عاقل و محترم هرگز به خودمان اجازه نمیدهیم که چنین قیاسی بکنیم و تقلید رفتار یک حیوان را برای او پیشنهاد نماییم. زیرا اصل وفای به عهد متعلق به انسانها بوده  و از خصائل نیکوی انسانی است نه حیوانات و البته در برخی حیوانات درجاتی از این خصلتهای خوب وجود دارد ولی نه به قوت و استحکامی که در وجود انسان است. پس وجود درجاتی از ویژگیهای خوب در برخی حیوانها نباید در ذهن ما چنین القا نماید که حیوان را اصل فلان خصلت بدانیم و به او احترام فوق انسانی بگذاریم بلکه هر خصلت خوبی که در هر حیوانی هست صد البته درجات کاملتر و زیباتر آن در وجود انسانها است و خصائل خوب حیوانی از عیار بسیار پایینی نسبت به انسان برخوردار است. 
6- برخی از اصطلاحات محاوره ای رایج ، مردم را به اشتباه می اندازد و سوء برداشتهایی اتفاق می افتد و البته برخی افراد و جریانهای سود جو هم از این برداشتهای سطحی استفاده ی سوداگرانه میکنند و سعی میکنند احساسات عاطفی و گفتکوهای محاوره ای مردم را به عقاید تبدیل نمایند که باید مراقب این نوع القائات هم باشیم. نماد سازی یکی از شیوه های سلطه گران و استثمارگران و استحمارگران است.
بوزقورد.
درست کردن تصویری انسانی از یک گرگ وحشی کاریست که حتما در پشت آن یک برنامه ریزی دقیق بوده است. اما گرگ که سهل است کسانی قادر هستند تا از آشغال هم تصویری انسانی بسازند.
و البته اگر کسی میخواهد برای خود الگویی داشته باشد شایسته است که از میان انسانهای صالح و عالم و فاضل و دانشمند و فداکار برای خود الگو انتخاب نماید نه از میان حیواناتی که از خود شعوری ندارند و براساس غریضه رفتار میکنند!
در هر حال انسانهای محترم برای الگو شدن و نماد شدن و هویت شدن شایسته تر از حیوانات هستند اینطور نیست؟ 
آیا ما با این فرهنگ غنی تاریخی خویش، هیچ انسان وارسته ای را سراغ نداریم که در شجاعت و خانواده دوستی و آزادگی جای گرگ را بگیرد؟  آیا میتوان آزادگی گرگ را از مبارزان و مجاهدانی که جان خود را برای وطن داده اند برتر دانست ؟ آیا انصاف است که خصائل گرگ وحشی را به نام آوران فداکار وطن ترجیح داد. پس اگر قرار است که نمادی انتخاب شود آیا بهتر نیست از میان انسانهای شجاع و فهیم و آزاده ی تاریخ خودمان برگزیده شود؟  
مگر ما قهرمان کم داریم و آیا قحط الرجال است که بخواهیم از یک حیوان نماد درست کنیم؟ و بعد بنشینیم در باره اش تحقیق کنیم و فضائل عجیب غریب برایش پیدا کنیم یا بتراشیم که مقام خود را بالا ببریم؟  آیا شایسته است که فضائل گرگ را بشماریم که برای خود اعتبار کسب کنبم؟ آخر این چه منطقی است؟ 
مگر ما کم داریم انسانهای بلند مرتبه ای مثل شیخ محمود شبستری و شمس تبریزی و ستارخان و باقرخان و ثقه الاسلام و خیابانی و پرفسور هشترودی و علامه امینی و علامه طباطبایی و علامه جعفری و استاد شهریار و  . . . که از ایشان الگو بگیریم و برای دیارخود نمادشان کنیم؟ 
شرط می بندم که کسانیکه با زحمت فراوان در باره گرگ خاکستری تحقیق کرده اند و عمر خودرا بیهوده تلف کرده اند و از آن برای خود بت درست کرده اند چند جمله ی کوتاه هم در مورد شیخ محمود شبستری مطاله نکرده اند. شاید برخی اسمش را هم نشنیده باشند. پروفسور هشترودی و بقیه هم در میان هموطنانشان همینطور محجور هستند و به اندازه یک گرگ ارزش ندارند که مورد تحقیق و مطالعه واقع شوند.  آیا توهینی بزرگتر از این  میتواند باشد که یک ملت ، هموطنان خود را که اسوه ی آزادگی بودند و جان خویش را در این راه فدا کردند  رها کرده باشند و در یک حیوان وحشی به دنبال کشف آزادگی باشند؟ این قهرمانان ، چه کم از گرگ دارند؟
آیا این مردان بزرگ ، دارای آزادگی و عزت کافی نبودند که بتوانند به اندازه یک گرگ در دل ملت خویش جای بگیرند؟  
عوام فریبانه تر از این حرفها شاید نتوان یافت که میگویند : "بوزقورد تنها حیوانی است که خیانت نمیکند" آخر خیانت کاری بقیه ی حیوانات را چه کسی ثابت کرده است که به این کشف پوچ رسیده است؟  آیا مثلا نهنگ خیانت کار است؟ یا درنا یا بلبل خیانت کار هستند؟  اصلا خیانت کردن برای حیوان مفهومی دارد؟ 
دوست عزیزی که بنده را متهم میکنید که "چرا با گوشمان و شنیده هایمان زندگی کنیم در حالیکه بالاتر از گوشهایمان چشمانمان و بالاتر از هردو مغز و عقلمان میباشد" آیا این حرفها به نظر شما  عاقلانه است؟
در آخر عرض کنم که قرار دادن یک حیوان بعنوان نماد یک ملت ،  بالاترین توهین ها به انسانیت آن ملت است و همین نکته است که ما را ناراحت میکند. آیا به نظر شما این عجیب نیست که بنده که از انسانیت مردمم دفاع میکنم به خصومت با ملتم متهم میشوم آنهم از سوی کسانیکه همین مردم را به حیوان تشبیه میکنند ؟ آیا این عاقلانه است؟ درپایان بازهم از همه ی خوانندگان  محترم بخاطر نظرات سازنده شان تشکر میکنم و امیدوارم که همه ی ماانسانها به انسانیت بگراییم نه به حیوانیت!
  نظرات ()
زبان نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۱٦

زبان انسان پشت دو درب شگفت انگیز تودرتو پنهان شده و از خود محافظت میکند. یکی ازاین درها درب داخلی است که همان دندانهای محکم و استخوانی هستند و درب دیگر درب داخلی که همان لبهای نرم و گوشتی هستند.

برای سخن گفتن حتما باید در بیرونی باز شود زیرا انسان بدون باز کردن لبها قادر به گفتن حتی یک کلمه نیست ولی نیازی به باز شدن در داخلی نیست. زیرا انسان بدون باز کردن دندانها هم میتواند بطور کامل حرف بزند. امتحانش مجانی است. اگر امتحان کنید خواهید دید که میتوانید بدون اینکه دندانها را از روی هم بردارید بطور کامل همه حروف الفبای فارسی و انگلیسی را واضح و شفاف بیان کنید.  اما اگر لبها را از هم باز نکنید قادر به گفتن یک کلمه و حتی یک حرف هم نیستید. 

پس دو درب مطمئن برای زبان است تا بدانیم که ارزش زبان در محفوظ بودن است نه گشاده بودن و بدانیم این لعبت یگانه ، با ارزش است و باید محفوظ بماند و با سخنان یاوه ، خود و صاحبش را از ارزش نیاندازد. در ثانی ، سخن را به باز شدن دندان سخت و تیز ، نیازی نیست تا بدانیم که سخن را نیازی به شدت و تندی و تیزی نیست بلکه سخن با باز شدن لبها به وجود می آید تا بدانیم که نرمی و لطافت از ملزومات ذاتی سخن است تا به نرمی سخن آغاز کنیم و از درشت گویی و تند زبانی بپرهیزیم که امام علی (ع) گفته اند :

عَوِّد لِسانَکَ لینَ الکَلامِ وَ بَذلَ السَّلامِ، یَکثُر مُحِبّوکَ وَ یَقِلَّ مُبغِضوکَ؛

 

زبان خود را به نرمگویى و سلام کردن عادت ده، تا دوستانت زیاد و دشمنانت کم شوند.

  نظرات ()
دولت ما به مردم اعتماد ندارد ، به دلیل نان نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۱۳

چند روز پیش دولت محترم موسوم به راستگویان از تصمیم دولت برای افزایش قیمت نان خبر داد و اعلام کرد که این افزایش حداکثر 30% خواهد بود. بدیهی است که شنونده با شنیدن خبر فوق انتظار افزایش 10 یا 20 یا به احتمال ضعیف 30 درصد را دارد. زیرا منطق عمومی انتظار ندارد که چیزی به حداکثر خود برسد و همیشه رقمی کوچکتر از آن مورد انتظار است.

اما امروز ما نان سنگک را که قبلا به قیمت 500 تومان میخریدیم  به قیمت 750 تومان خریدیم که حاکی از افزایش 50% قیمت نان است نه 30% . بعلاوه از طرفی میگوید افزایش نان به دلیل جلوگیری از ضرر نانوایان است و علت اصلی گران شدن نان را رفع فشار اقتصادی از کارگران نانوایی عنوان میکند و از سوی دیگر همزمان با گرانی نان ، قیمت آرد تحویلی به نانواها را هم گران میکند. یعنی انگیزه دولت از گران کردن نان چیزی نیست که به زبان میگوید. یعنی دولت هم علت گرانی را به مردم دروغ گفت و هم درصد گرانی را دروغ گفت. یعنی در یک لحظه و در آن واحد ، دو عدد دروغ بزرگ را همزمان با چنان مهارتی تحویل مردم داد که انسان را دچار حیرت میکند. شگفتی ما زمانی مضاعف میشود که این دولت ، خود را دولت راستگویان نامگذاری کرده است. 

نان - جوادزاده

به این ترتیب ما معنی دولت راستگویان را فهمیدیم ولی حداکثر را نفهمیدیم که آیا حداکثر به معنی حد بالا است یا به معنی حد پایین است؟ البته تاجایی که یادمان می آید قبل از این ، حداکثر به معنی حدبالا بود اما ظاهرا از این به بعد باید معنی حداکثر را تغییر بدهیم و به معنی حدپایین در نظر بگیریم. 

به نظر میرسد که دولتمردان بعضا نامحترم ما به فریب دادن مردم عادت کرده و به مهارت عجیبی در این شاخه ی علمی و عملی دست یافته اند.

نشانه ی فریبکاری این است که دولت با حیله گری تمام برای اینکه بتواند با روان مردم خمیربازی کند ابتدا خبر افزایش اما به مقدارکم را انتشار میدهد. وقتی حداکثر 30% را اعلام میکند یعنی به ندرت به این مقدار خواهد رسید. نتیجه انتشار خبر اینست که مردم متناسب با این مقدار کمی که برای گرانی اعلام شده است عکس العمل نارضایتی اندکی نشان میدهند و در ذهنشان به همین مقدار بسنده میکنند. چند روز بعد وقتی طرح اجرا میشود و گرانی اتفاق می افتد دیگر ذهن مردم به همان نارضایتی اندک رضایت داده و در همان سطح متوقف شده است و درهنگام مواجه شدن با گرانی احساس میکند که اتفاق جدیدی نیافتاده است زیرا قرار بوده است گرانی مختصری حداکثر 30% بشود که شده است.

وکسی در عمل ، میزان افزایش را محاسبه نمیکند واگر هم کسانی محاسبه کنند عکس العملی بیش از آنچه که قبلا نشان داده اند از ایشان سر نمیزند. مگر برای یک اتفاق چند بار میتوان عکس العمل نشان داد؟  واگر هم عکس العملی صورت بگیرد متفرق بوده و دارای قدرت تاثیر گذاری نخواهد بود.

دولت به این ترتیب به زعم خود با موفقیت و تدبیر ، روان مردم را مهندسی میکند و به هدف خود میرسد اما دولت تدبیر باید بداند که این تدبیر، تدبیری ناپسند و نامبارک است و در دراز مدت اعتماد مردم را نسبت به دولت کم رنگتر میکند. این نوع سیاست گذاری مبتنی بر فریب افکار عمومی روش نامبارکی است که از زمان دولت سازندگی پایه گذاری شده و دولتمردان را نسبت به آن دست آموز کرده است و به دلیل تاثیرگذاری آن در کوتاه مدت مورد خوشایند مدیران دولتی واقع گردیده است و دیگر کسی به قبح آن نمی اندیشد و مضرات طولانی مدت آن را کسی به حساب نمی آورد بلکه به شیرینی کاذب کوتاه مدت آن علاقه مند شده اند. 

بهتر است با مردم روراست باشید و از فریب مردم احساس رضایت و پیروزی و "خودمدیربینی" نکنید که کاری بس رذیلانه است. سرمایه ی تدبیر خود را برای فریب مردم هزینه نکنید که زیان میکنید زیرا اگر با مردم روراست باشید آنگاه به نیروی اعتماد مردم خود تکیه کرده اید و مردم مشکلات را تحمل میکنند ولی اگر آنها را فریب بدهید باید از پشتیبانی مردم قطع امید بکنید و در اداره کارها فقط به مکر و حیله ی خود  تکیه کنید که دوامی ندارد و بسیار سست و شکننده و ضعیف خواهد بود. 

و مکروا و مکر الله  والله خیر الماکرین

  نظرات ()
خدا مرا میشناسد نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۱۱

 

درست یادم نیست چه زمانی بود که برای اولین بار ، ناگاه حسی باطنی به من دست داد و انگار که حقیقتی را کشف کرده باشم ناخودآگاه در درون به خودم اطلاع دادم که : خدا مرا میشناسد! وقتی این خبر را به خودم دادم  احساس خوشحالی عجیبی کردم.

اگر شما امروز بشنوید که یکی از شخصیتهای معروف و محبوبتان که خیلی هم دوستش دارید ، شخصا و به اسم ، شما را میشناسد چه حالی به شما دست میدهد؟ یا اگر بدانید که بزرگترین دانشمند دنیا یا بزرگترین مقام دنیا شمارا خیلی خوب میشناسد چه حسی پیدا میکنید ؟  وعلاوه برآن اگر مطلع شوید که این شخصیت معروف میخواهد با شما حرف بزند و با شما قرار ملاقات گذاشته است چه حالی خواهید داشت؟

حس من هم در آن لحظه حس عجیبی بود. حس کردم حقیقت بزرگی را کشف کرده ام و شوق عجیبی به من دست داده بود. راستش احساس اهمیت کردم. فکر کردم که آدم خیلی مهمی هستم که خدای به این مهمی و با این عظمت و جلال و جبروت ،  بخوبی مرا میشناسد و به من اجازه صحبت با خودش را داده است. فکر کردم که اگر چنین شخصیت مهمی مرا میشناسد پس من هم میتوانم مهم باشم. 

از دانستن اینکه او همه جزئیات و خصوصیات رفتاری مرا میداند خیلی نگران و مضطرب و دست پاچه شدم. اما انگار یکی بلافاصله به من گفت : نترس خدا قول داده که رفتار گذشته ی آدمهای خوب را فراموش کنه. ومن باخودم گفتم حالا که خدا مرا میشناسد پس باید مراقب رفتارم باشم. باید از این پس پیش خدا آبرو داری کنم. 

خدا مرا میشناسد - جوادزاده

  نظرات ()
جواب شایسته به آمریکا و اسرائیل نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/٩

رهبر انقلاب صبح پنج شنبه گذشته اظهار نظر جالبی در باره اسرائیل کردند که در نوع خود بی نظیر است و درسالهای قبل ، کمتر از این سخنان شنیده شده  است . ایشان چنین عنوان کردند که :  چه توافق هسته ای بشود و چه نشود، اسرائیل روز بروز ناامن ترخواهد شد.

این جوابی قاطع به زیاده خواهی ها و یاوه گوییها و توقعات بیجای آمریکا و چند کشور اروپایی است و پیامی مناسب برای اسرائیل است ، رژیمی است که با قتل و غارت تشکیل شده و با کشت وکشتار و آواره کردن مردم عادی از خانه و کاشانه خود به زندگی خود ادامه میدهد. علاوه برآن با کمال گستاخی دانشمندان هسته ای ما را ترور کرده و به آسمان کشورمان پهپاد جاسوسی می فرستد.

پس از سالها سیاستهای محافظه کاری بیمار گونه ، اکنون اسرائیل باید از داخل کشور ایران ، صداهای قدرتمندی بشنود و بداند که زمینه برای توسعه تهدیدها و گستاخیهای او فراهم نیست و بداند که عمری دراز نخواهد کرد و زمانی درحال رسیدن است که او از کرده خود پشیمان شود . خون مظلومان و کودکان متلاشی شده و خون دانشمندان شهید این مرز وبوم بر زمین نخواهد ماند. این وعده خداوند است.

  نظرات ()
تاثیر حرف خوب نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۸

وقتی شما به کسی یک حرف خوب و محبت آمیز میزنی او خوشحال میشود سپس این خوشحالی در چهره ی  او بصورت خطوط ملایم و خوش آیند ظاهر میشود و به دیدگاه تو میرسد و تو با دیدن این خطوط و حالات خوشایند چهره ی او احساس صلح و دوستی میکنی و از این حالت خوشت می آید و حال تو خوبتر از قبل میشود و بدین ترتیب مهربانی تو به سمت خودت باز میگردد.

خداوند در آفرینش موجودات خود ، فرمول خاصی بکار برده است و از روی لطف کاری کرده است که آنها از شنیدن نامش احساس محبت کرده و حال خوشی پیدا کنند. به همین راحتی!

بسم الله - جوادزاده

  وقتی موقع خوردن آب ، بسم الله میگویی ، آب خوشش می آید ، احساس محبت میکند و خوشحال و خندان میشود و با همین حال خوش ، به بدن تو وارد میشود و به این طریق خوشحالی را به کالبد تو منتقل میکند و در نتیجه حال تو را هم خوش میکند. به دلیل اینکه تو آب را خوشحال کرده ای ، آب هم تو را خوشحال میکند. یعنی مهربانی تو سمت خودت باز گشته است. بسم الله

  نظرات ()
تلویزیون همدم ناموفقها نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/٥

شنیده ام که تحقیقاتی هم در این زمینه صورت گرفته است ولی بدون در نظر گرفتن این تحقیقات احتمالی ، با کمی دقت هم متوجه میشویم که کسانیکه زیاد تلویزیون نگاه میکنند آدمهای موفقی نیستند. این نشان میدهد که تلویزیون به مقدار زیادی از پیشرفت افراد جلوگیری میکند. 

تلویزیون - جوادزاده

برخی ها حتی از این هم فراتر میروند و زیاد و کم آن را هم مضر میدانند و میگویند : کسانیکه تلویزیون نگاه میکنند آدمهای موفقی نیستند. البته من به این غلظت اعتقاد ندارم اما برخی ها بشدت توصیه میکنند که به هیچ عنوان نباید تلویزیون تماشا کرد. حتی بعضی ها تلویزیون خودشان را فروخته اند. 

من معتقدم که به هر حال تلویزیون یکی از بزرگترین دزدهای زمان است. این دستگاه یک سارق حرفه ای زمان ماست بطوریکه او میتواند زمان ما را طوری بدزدد که احساس لذت کنیم. من دریکی از سخنرانیهای یکی از ثروتمندهای موفق آمریکایی شنیده ام که به تلویزیون میگفت : جعبه احمقها

او میگفت من هم زمانی مثل بقیه مردم عصرها وقتی از سر کار برمیگشتم چند تا سی دی بعلاوه  تنقلات میگرفتم و میرفتم خانه و جلوی جعبه احمقها می نشستم و فیلمها را پشت سرهم نگاه میکردم و عمرم را تلف میکرم تا اینکه تصمیم گرفتم و توانستم به سختی خودم را از چنگ جعبه احمقها نجات دهم.

اما من شنیده ام که بعضی ها تلویزیون داخلی و سی دی های شبکه خانگی نیازشان را ارضا نمیکند و به همین خاطر ماهواره میخرند تا تعداد کانال بیشتری مقابل چشمانشان باشد. اینها گمان میکنم حسشان خیلی قوی باشد. 

به هر حال من گمان میکنم روزی یک وعده اخبار شبانگاهی نیم ساعته  و یک سریال خانوادگی یا یک مستند یا موعظه یا فیلم آموزشی  40 دقیقه ای که جمعا حدود 70 دقیقه میشود کافی باشد و بیش از این  به هر میزان که بیشتر شود به همان میزان مصداق همان خواهد بود که گفته شد. 

  نظرات ()
اعصاب و توقع نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/٢

من امروز شنیدم شاید برای شما تکراری باشد ولی جالبه:

اعصاب چیست؟ چیزیست که هیچ کس ندارد و انتظار دارند که تو داشته باشی

توقع چیست؟ چیزیست که همه دارند و انتظار دارند که تو نداشته باشی

جوادزاده

  نظرات ()
دنیای عجیب انسانها نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩۳/٩/۱

ما همه ، انسان هستیم و همه چیزمان در نگاه اول خیلی طبیعی و عادی جلوه میکند. ما اغلب از دیدن برخی پدیده های کوچک و بزرگ هیجان زده میشویم و حتی شاید از دیدن یک ماهی آکواریوم رنگارنگ ذوق کنیم و بی اختیار با خود بگوییم : عجب!!!... چه موجود عجیبی؟!!

صدای انسان - جوادزاده

اما هیچ کس از دیدن یک انسان شگفت زده نمیشود. ما خود را عادی میدانیم و همیشه بدنبال چیزهای عجیب هستیم درحالیکه عجیب تر از هر چیزی خود ما هستیم. بله ، ما عجیب هستیم که به یک چیز مشخص و معلوم ، هزارتا اسم میگذاریم : آب  ،  سو ،  واتر  ،  ماء  ،  آو  ،  آکوآ  ،  آووگوآ  ،  یوجی  ،  واسر  ،  جور  ،  آگوا  ،  میزو  ،  واتّن  ،  اُ  ،  واددا  ،  شو اِ   ،  مول  ،  پانی  ،  ویز  ،  نِرو . . . 

به نظر شما عجیب نیست؟ هیچ کس هم نمیداند که منشاء اینهمه اختلاف زبانها چیست؟ عجیبتر این است که با این همه اختلاف زبان ، انسانها یاد گرفته اند که چگونه با زبان همدیگر صحبت کنند. 

حالا فرض کنید که موجودات فضایی برای اولین بار کره زمین را کشف کرده و به موجودی بنام انسان برخورده اند. در واقع آنها با موجوداتی مواجه شده اند که با ایجاد صداهایی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. طبیعی است که آنها سعی میکنند از صداهایی که انسانها از دهان خود در می آورند چیزهایی بفهمند و اطلاعاتی بدست بیاورند. آنها چند نمونه از انسانها را از مکانهای مختلف کره زمین انتخاب کرده و به آزمایشگاه خود میبرند و سعی میکنند با مطالعه ی صداهای آنها با آنها ارتباط برقرار کنند و از آنها سوالاتی بپرسند. 

من در پاراگراف بالا 20 نوع تلفظ کلمه ی آب را از زبانهای مختلف ذکر کرده ام اگر نمونه های انتخاب شده توسط موجودات فضایی هر کدام به یکی از این زبانهای 20 گانه صحبت کنند حال تصور کنید که این موجودات فضایی بخت برگشته برای فهم صداهای این آدمها با چه مکافات عظیمی روبرو خواهند شد؟ آنها چون بایک موجود طرف هستند بنابراین انتظار دارند که شیوه ارتباط کلامی آنها هم یکی باشد. درصورتیکه اینطور نیست و آنها به 20 شیوه مختلف صحبت میکنند. پس آنها چطور قادر خواهند بود که با شنیدن صداهای انسانها ، الگوی حرف زدن آنها را کشف کنند؟ به نظر من که آنها هرگز نخواهند توانست از صداهای انسانها رمز گشایی کنند. 

انسانها دنیای واقعا عجیبی دارند و این فقط یک نمونه از عجایب دنیای انسانهاست. 

  نظرات ()
مطالب اخیر شعری از آیت‌الله صافی گلپایگانی در انتقاد از کوروش گرایی پر کاربردترین مشاغل پاسخ امام حسن به پادشاه روم دعای ذوالقرنین بوی جوی مولیان لحظه اعلام مذهب شیعه بعنوان مذهب رسمی ایران(عکس) تست - آیا مشکل پرشین بلاگ برطرف شده است؟ مشکلات پرشین بلاگ کلافه کننده شده است کلید سعادت چیست ؟ ملا احمد نراقی
کلمات کلیدی وبلاگ حکمت (٩٠) آمریکا (٦٦) رفسنجانی (٤۱) شعر (٤٠) حدیث (۳٤) امام حسین (۳٠) امام علی (٢٧) دعا (٢٦) عاشورا (٢٥) روحانی (٢٥) حضرت محمد (٢۳) انتخابات ریاست جمهوری (٢٠) احمدی نژاد (۱٩) امام خامنه ای (۱٩) قرآن (۱۸) غرب (۱٧) نماز (۱٤) حکایت (۱۳) علم (۱۳) خدا (۱۳) محرم (۱٢) اسلام (۱۱) اسرائیل (۱۱) حجاب (۱۱) امام صادق (۱٠) خاتمی (۱٠) امام خمینی (۱٠) انسان (٩) رمضان (٩) میرحسین موسوی (٩) فساد (۸) شهریار (۸) صادق هدایت (٧) نجوم (٧) فتنه (٧) سبک زندگی (٧) امام زمان (٦) حضرت زهرا (٦) یارانه ها (٦) مصائب (٦) زیارت عاشورا (٦) جمهوری اسلامی (٦) اعمال (٦) شهید (٦) دروغ (٥) آزادی (٥) عشق (٥) سیاست (٥) هنر (٥) کربلا (٥) جنگ (٥) فلسطین (٥) آذربایجان (٥) جغرافیا (٥) روزه (٥) امام جواد (٥) جمعیت (٥) زلزله تبریز (٥) ویروس فرهنگی (٤) عیدفطر (٤) محرم و صفر (٤) بوز قورد (٤) اصلاح طلبان (٤) عید غدیر (٤) قدس (٤) امام حسن (٤) عید نوروز (٤) نوحه (٤) مادر (٤) یهود (٤) ازدواج (٤) حقوق بشر (٤) انقلاب (٤) ماهواره (٤) امام رضا (٤) ایمان (٤) زندگی (۳) ashura (۳) هاشمی (۳) زن (۳) کامپیوتر (۳) تورم (۳) عدالت (۳) دموکراسی (۳) خانه (۳) خامنه ای (۳) شاه (۳) شیطان (۳) گل (۳) اینترنت (۳) تکنولوژی (۳) تبریز (۳) غزه (۳) سال نو (۳) روحانیت (۳) انگلیس (۳) امام سجاد (۳) راستگویی (۳) امام هادی (۳) اجابت دعا (۳) گرگ خاکستری (۳) عنایت خدا (۳) حقوق انسان (٢) قرآن سوزی (٢) تساوی زن ومرد (٢) نا امیدی از خدا (٢) فساد در سینما (٢) عالمان بی عمل (٢) ملی-مذهبی (٢) مذاکرات هسته ای (٢) 10 میلیارد تومان (٢) 9 دی (٢) خشونت علیه زنان (٢) تست شخصیت (٢) وام بانکی (٢) جلیلی (٢) فضولی (٢) جنبش عدم تعهد (٢) مطهری (٢) ترک (٢) صهیونیسم (٢) صلوات (٢) پهلوی (٢) شب قدر (٢) ریا (٢) علوم تجربی (٢) سنائی (٢) عمل (٢) 5+1 (٢) علامه جعفری (٢) هندوانه (٢) شعبان (٢) یاحسین (٢) قضاوت (٢) پیامبران (٢) زمین (٢) انفاق (٢) توبه (٢) نذر (٢) شیر (٢) 29 بهمن (٢) سوریه (٢) پدر و مادر (٢) سوال (٢) عبادت (٢) زمان (٢) مناجات (٢) دزد (٢) معجـزه (٢) شیعه (٢) عباس (٢) عقل (٢) شریعتی (٢) زینب (٢) بهمن (٢) کودک (٢) خمینی (٢) منافق (٢) عید (٢) عرفه (٢) نیایش (٢) بهشت (٢) تروریست (٢) تحریم (٢) زبان (٢) فیلم (٢) گرانی (٢) اندیشه (٢) سینما (٢) انتظار (٢) دنیا (٢) جوک (٢) خنده (٢) ایران (٢) دانش (٢) دل (٢) فلسفه (٢) آرزو (٢) تربیت (٢) چشم (۱) شجریان (۱) تمدن (۱) طلا (۱) باران (۱) انتخابات مجلس (۱) مجلس (۱) توکل (۱) قیامت (۱) قبله (۱) نگاه (۱) فوتبال (۱) صبر (۱) مسابقه (۱) بازی رایانه ای (۱) رنگ (۱) دین (۱) نوکیا (۱) تاریخ (۱) شادی (۱) قلب (۱) سکوت (۱) ترس (۱) نفرت (۱) طنز (۱) تولد (۱) وبلاگ (۱) موبایل (۱) ورزش (۱) غم (۱) مذاکره (۱) مسلمان (۱) المپیک (۱) ابلیس (۱) کافر (۱) قانون (۱) عطار (۱) کوروش (۱) عمر (۱) پیام کوتاه (۱) ترافیک (۱) مهاجرت (۱) مجازات (۱) قم (۱) حج (۱) علی (۱) لطیفه (۱) اصلاحات (۱) آقا (۱) آسمان (۱) قبر (۱) لذت (۱) پزشک (۱) زرتشت (۱) روزی (۱) انیشتین (۱) نوشتن (۱) سانسور (۱) ابر (۱) گفتار (۱) مغز (۱) والدین (۱) تسلیت (۱) شرق (۱) ماسک (۱) خیانت (۱) امتحان (۱) راه (۱) جهان (۱) طبیعت (۱) روشنفکری (۱) فیلترینگ (۱) ظهور (۱) حزب (۱) اربعین (۱) تفسیر (۱) بحرین (۱) شجاعت (۱) پروین اعتصامی (۱) بدبختی (۱) دمکراسی (۱) وحی (۱) حماقت (۱) اوستا (۱) نظم (۱) ویکتورهوگو (۱) انجمن حجتیه (۱) سلوک (۱) فریب (۱) خشک و تر (۱) سجده (۱) گناه (۱) احزاب (۱) غرور (۱) امامت (۱) توسل (۱) زیبایی (۱) الله اکبر (۱) بهداشت (۱) دانستن (۱) وحدت (۱) سحر (۱) روسیه (۱) روح (۱) دوزخ (۱) نیما (۱) انشتین (۱) گوش (۱) خرافه (۱) انبیا (۱) عزا (۱) حکومت دینی (۱) فاتحه (۱) بینایی (۱) روز جهانی قرآن (۱) چادر (۱) جوک ترکی (۱) تخیل (۱) چمران (۱) سلیمانی (۱) بایاتی (۱) جبر (۱) تخصص (۱) استغفار (۱) بسیجی (۱) کهکشان (۱) قاضی (۱) جامعه اطلاعاتی (۱) ادیسون (۱) حجامت (۱) سرمایه داری (۱) اصول گرایی (۱) ذکر (۱) جوجه (۱) نسبیت (۱) حیا (۱) سید احمد خمینی (۱) بیمارستان (۱) کلاهبرداری (۱) مشایی (۱) اصلاح طلبی (۱) کعبه دل (۱) شبهات (۱) تعهد (۱) شاید وقتی دیگر (۱) شمس تبریزی (۱) عبدالله نوری (۱) برکت (۱) بودا (۱) دیکتاتور (۱) تکلیف (۱) تفکر (۱) جوان (۱) الهی (۱) شناخت (۱) سلامتی (۱) میهن (۱) اختیار (۱) پیام نوروزی (۱) تناقض (۱) جوانی (۱) اهل سنت (۱) قبرستان (۱) حضرت یحیی (۱) امام کاظم (۱) فتح (۱) یوم الله (۱) حلزون (۱) نبوغ (۱) برنارد شاو (۱) حقارت (۱) راه قدس (۱) یتیم نوازی (۱) جهانی سازی (۱) فیس بوک (۱) اسم اعظم (۱) دانایی (۱) فرمانده (۱) تجارت الکترونیک (۱) حاج همت (۱) انرژی هسته ای (۱) اطلاعات عمومی (۱) نیمه شعبان (۱) حزب الله (۱) امام محمد باقر (۱) رجب (۱) مبارزه با نفس (۱) غضب (۱) اقوام ایرانی (۱) هاوایی (۱) گردن بند (۱) شیخ (۱) لیبرال (۱) فرومایه (۱) امام موسی کاظم (۱) مختارنامه (۱) حضرت ابراهیم (۱) جزیره برمودا (۱) 14 معصوم (۱) حضرت ابوالفضل (۱) اصول دین (۱) حضرت نوح (۱) جبر و اختیار (۱) حق الناس (۱) طرح ولایت (۱) امداد غیبی (۱) جنبش سبز (۱) بیداری اسلامی (۱) نداآقاسلطانی (۱) میکروسکوپ افکار (۱) سود بانکی (۱) ضداسلام (۱) خواب و بیدار (۱) تعویذ (۱) علم غیب (۱) خواستن توانستن (۱) تقلید سیاسی (۱) فراماسون (۱) sms تبریز (۱) اس ام اس تبریز (۱) استاد عالی نسب (۱) نشانه برای فردا (۱) توافق نامه ژنو (۱) شهبد (۱) حضرت زکریا (۱) خوض در باطل (۱) آدمخواری (۱) وضوی صفر و یکها (۱) لاحول (۱) جهنمہ (۱) نقض غرض (۱) جام دیجیتال (۱) خسرو زارع فرید (۱) کارتهای بانکی (۱) شرکت انیاک (۱) شبکه شتاب (۱) تنگه برینگ (۱) سیلی ایام (۱) توحش (۱) حرز (۱) راهزن (۱) بهشت احمقها (۱) ساده لوحی (۱) آفتاب پرست (۱) فتح ایران (۱) مدیرکل (۱) زمزمه های تنهایی (۱) سال پول (۱) بانوی شعر ایران (۱) پهلوی2 (۱) کفش کتانی (۱) قوم پارس (۱) شعار سال (۱) امام نقی (۱) سوره کوثر (۱)
دوستان من برهان سایت زیبای قرآن شیعه 24 نقد مدرنیته مشاوره کسب و کار پرتال زیگور طراح قالب